Grădinița reprezintă o perioadă de creștere cognitivă extraordinară. Copiii de această vârstă se schimbă foarte repede și învață să vadă lumea în multe moduri noi și interesante.
Repere în dezvoltarea copiilor de 3-4 ani:
Repere de limbaj si comunicare
-Își spune numele și vârsta
-Rostește între 250 și 500 de cuvinte
-Răspunde la întrebări simple
-Vorbește în propoziții de cinci până la șase cuvinte și în propoziții complexe până la vârsta de 4 ani
-Vorbește clar, deși este posibil să nu fie pe deplin ușor de înțeles până la vârsta de 4 ani
-Spune povești
Repere cognitive
Copilul dvs. va începe să pună multe întrebări. "De ce este cerul albastru? De ce păsările au pene?" Deși uneori poate fi enervant, punerea întrebărilor este o etapă de dezvoltare normală.
-Denumește corect culorile familiare
-Înțelege conceptul "același" și "diferit" și începe să compare dimensiunile
-Pretinde ( joc de rol) și are fantezii, este mai creativ
-Urmează comenzi din trei pași
-Își amintește părți dintr-o poveste
-Înțelege mai bine timpul (de exemplu, dimineața, după-amiaza, noaptea)
-Numără și înțelege conceptul de număr ( cantitatea)
-Sortează obiectele după formă și culoare
-Completează puzzle-uri adecvate vârstei
-Recunoaște și identifică obiecte și imagini
Repere motricitate grosieră
- Urcă și coboară scări, alternând picioarele
-Lovește cu piciorul, aruncă și prinde o minge
-Urcă independent
-Aleargă mai încrezător și merge pe tricicletă
-Sare și stă pe un picior până la cinci secunde
-Merge înapoi
-Se apleacă fără să cadă
-Ajută la îmbrăcarea și dezbrăcarea hainelor
Abilități motricitate fină ( mână și degete)
-Manevrează mai ușor obiecte mici și întoarceți o pagină într-o carte
-Folosește foarfeca adecvat vârstei
-Copie cercuri și pătrate
-Desenează o persoană cu două până la patru părți ale corpului
-Scrie câteva litere mari
-Înșurubează și deșurubează capacele borcanelor
Repere emoționale și sociale
-Imită părinții și prietenii
-Dă dovadă de afecțiune pentru cei din familie și cu prietenii
-Înțelege ideea de „a mea” și „a lui / a ei”
-Arată o gamă largă de emoții, cum ar fi să fii trist, furios, fericit sau plictisit
În plus, este posibil să observați că imaginația copilului dvs. este în exces. Acest lucru poate fi și bun și rău. Fantezia și jocul devin mai interesante, dar copilul poate începe să dezvolte frici nerealiste, cum ar fi să creadă că un monstru pândește în dulap.
Când să fii îngrijorat!
Toți copiii cresc și se dezvoltă în ritmul lor. Nu vă faceți griji dacă copilul dvs. nu a atins toate aceste repere în acest moment. Dar ar trebui să observați un progres treptat în creștere și dezvoltare pe măsură ce copilul dumneavoastră crește. Dacă nu apare progres sau dacă copilul dumneavoastră are semne de posibilă întârziere a dezvoltării, așa cum este listat mai jos, discutați cu medicul copilului dumneavoastră sau cu un specialist în domeniu.
Semnele ce indică o întârziere în dezvoltare la copiii cu vârsta cuprinsă între 3 și 4 ani pot fi:
-Incapacitatea de a arunca o minge , de a sări sau de a merge pe tricicletă
-Căderi frecvente și dificultăți de mers pe scări
-Incapacitatea de a ține un creion între degetul mare și celelalte degete; are probleme cu mâzgălitul și nu poate copia un cerc
-Nu poate folosi o propoziție cu mai mult de trei cuvinte și folosește „eu” și „tu” în mod necorespunzător
-Salivare persistentă și probleme de vorbire
-Nu poate face un turn din patru cuburi și are probleme cu manipularea obiectelor mici
-Continuă să experimenteze anxietate de separare extremă
-Îi lipsește interesul pentru jocurile interactive și nu se implică în jocuri imaginative
-Nu se joacă cu alți copii și nu răspunde persoanelor care nu sunt din familie
-Autocontrolul nu se îmbunătățește atunci când este supărat sau nervos
-Nu înțelege comenzile simple sau repetă comenzile (ecolalie) fără să execute
-Evită contactul vizual
-Opune rezistență cănd se îmbracă, la somn sau la baie
De asemenea, dacă observați că cel mic nu mai face lucruri pe care a putut să le facă cândva, spuneți medicului pediatru sau consultați un psiholog clinician. Toate acestea pot fi semne ale unei tulburări de dezvoltare.
Pentru copiii care nu și-au dezvoltat suficient competențele de limbaj și comunicare, de autocontrol, atenția distributivă, memoria de lucru, relaționarea socială și respectarea regulilor de grup, începerea grădiniței este o adevarată provocare.
Programul de adaptare la grădiniță îl va ajuta pe copilul dv. să se integreze cât mai bine în colectivitate.