Stimulare cognitivă este o terapie dedicată copiilor care se confruntă cu dificultăți de învățare. Copiii sunt implicați în activități care au ca scop stimularea memoriei, a capacitatii de concentrare asupra unei sarcini, a gândirii, rezolvării de probleme, a capacității de orientare spațio-temporală, dezvoltării psiho-motorii fine, formării abilităților vizual - perceptive: coordonarea vizual - motorie, percepția formă - fond, constanța percepției etc.
Stimularea limbajului
La început, copilul învaţă pronunţarea sunetelor prin imitaţie şi prin joc, apoi formulează cuvintele, propoziţiile şi frazele. Până la vârsta de 3 ani aceste dificultăţi de a pronunţa corect sunetele şi cuvintele nu sunt problematice pentru că sunt datorate particularităţilor sistemului nervos central şi nematurizării aparatului fonoarticulator. După această vârstă, copilul are instrumentele necesare pentru a vorbi corect. Dacă apar întârzieri în achiziția limbajului expresiv ( copilul încă nu vorbește) sau dificultăți în înțelegerea sau decodificarea limbajului ( copilul pare că nu înțelege ceea ce îi spunem) atunci este important să consultați un psiholog specializat pe probleme de limbaj.
Dezvoltarea emoțională
Primii ani de viață reprezintă o oportunitate unică de a pune bazele unei dezvoltări sănătoase. Este un moment de mare creștere și vulnerabilitate. Cercetările asupra copilăriei timpurii au evidențiat impactul primilor cinci ani din viața unui copil asupra dezvoltării sale socio-emoționale. Experiențele timpurii negative pot afecta sănătatea mintală a copiilor și le pot afecta dezvoltarea cognitivă, comportamentală, social-emoțională. Bunăstarea emoțională în primii ani are un impact puternic asupra relațiilor sociale. Copiii sănătoși din punct de vedere emoțional sunt mai capabili să stabilească și să mențină relații pozitive atât cu adulții, cât și cu colegii. Dezvoltarea social-emoțională este esențială pentru sentimentul de bunăstare al unui copil mic. Primele lor relații ajută la modelarea a cine sunt, cine devin și înțelegerea lor despre lume și viață.
Stimularea senzorială oferă oportunități copiilor să-și folosească în mod activ simțurile în timp ce explorează lumea prin jocul senzorial care este esențial pentru dezvoltarea creierului, pentru că ajută la crearea conexiunilor nervoase. Stimularea senzorială conduce la capacitatea unui copil de a-și îndeplini sarcinile de învățare complexe și sprijină creșterea cognitivă, dezvoltarea limbajului, abilitățile motorii, interacțiunea socială și abilitățile de rezolvare a problemelor. Stimularea senzorială se referă la activităţi menite să stimuleze unul sau mai multe dintre cele 5 simţuri clasice. Este folosită adesea în terapia copiilor cu deteriorări senzoriale sau probleme neurologice, cu dificultăţi perceptuale, disfuncţii de integrare senzorială dar și cu copiii dezvoltați tipic.
Programe Terapeutice pentru adaptarea în Grădiniță
Începerea gradiniței este unul dintre primele examene importante ale vieții copiilor deoarece, de foarte multe ori, abia dupa integrarea în colectivitate devin vizibile atât deficiențele în educația copilului, cât mai ales eventualele întârzieri în dezvoltarea neuro-psiho-motorie.
Pentru copiii care nu și-au dezvoltat suficient competențele de limbaj și comunicare, de autocontrol, atenția distributivă, memoria de lucru, relaționarea socială și respectarea regulilor de grup, începerea grădiniței este o adevarată provocare.
Dezvoltarea aptitudinii de școlaritate
Aptitudinea de școlaritate presupune existența unui ansamblu de calități, însușiri în plan: senzorio-motor, cognitiv, afectiv-motivațional și volițional, care permit copilului să facă față cerințelor formulate de școală, asigurând desfășurarea cu succes a activității școlarului.