Stimularea limbajului
Sugarii și copiii mici dezvoltă, în general, abilități de comunicare într-un mod previzibil:
- Gângurit în jur de 4 luni
- Lalalizare cu același sunet în jur de 6-7 luni (de exemplu: bababa, dadada)
- Lalalizare cu sunete variate în jur de 9 luni (de exemplu: bagagada)
- Primele cuvinte- apar în jurul a 12 luni
- Combinații simple de cuvinte - în jur de 24 de luni (de ex. Pa, tata! Mama, dă!).
La început, copilul învaţă pronunţarea sunetelor prin imitare şi prin joc, apoi formulează cuvintele, propoziţiile şi frazele.
Până la vârsta de 3 ani şi jumătate dificultăţile de a pronunţa corect sunetele şi cuvintele nu sunt problematice deoarece sunt datorate particularităţilor sistemului nervos central şi nematurizării aparatului fonoarticulator. După această vârstă, copilul are instrumentele necesare pentru a vorbi corect.
O tulburare de limbaj se referă la o problemă care vizează capacitatea de înțelegere a limbajului și capacitatea de a pune cuvinte împreună pentru a comunica propriile idei.
- Tulburările receptive se referă la înțelegerea sau prelucrarea limbajului.
- Tulburările expresive sunt probleme legate de asocierea cuvintelor, de a avea un vocabular limitat sau de a nu putea folosi limbajul într-un mod adecvat din punct de vedere social.
- Tulburările de comunicare cognitivă se referă la întârzieri ale abilităților de comunicare ce implică memorie, atenție, percepție, organizare, autocontrol și rezolvarea problemelor.
Dacă apar întârzieri în achiziția limbajului expresiv ( copilul încă nu vorbește sau are mari dificultăți de pronunție) sau se observă dificultăți în înțelegerea sau decodificarea limbajului ( copilul pare că nu înțelege ceea ce îi spunem) atunci este important să consultați un psiholog specializat pe probleme de limbaj.
Stimularea timpurie a limbajului se referă la o serie de tehnici folosite pentru a încuraja copilul să vorbească.
În cadrul cabinetului, prin programul de Logopedie și stimulare a limbajului expresiv-receptiv, cei mici sunt ajutați să depășească barierele ce stau în calea dezvoltării lor.